About My Studies

About My Studies | Sebenarnya, saya tidak menyangka yang saya akan menjadi mommy dalam usia semuda ini. Tapi itu ketentuan daripada Allah jadi kita kena terima dengan hati yang terbuka. Setelah saya disahkan mengandung pada bulan November (late booker), saya pun memohon untuk menangguhkan pengajian dengan secepat mungkin takut-takut nanti saya diwajibkan untuk hadir ke kuliah pada semester ini. Alhamdulillah. Atas budi bicara pihak IPG, saya dibenarkan untuk menangguhkan pengajian. Bersyukur sangat-sangat walaupun dikenakan Akta 174 kerana menyembunyikan maklumat.

Mula-mula, saya tinggal dengan daddy Muhaimin di Sungai Merah. Then, sebulan nak due date daddy Muhaimin hantar saya balik ke rumah di kampung. Time di Sungai Merah tu barulah saya merasa menjadi surirumah yang sebenar. Setiap hari kecuali hari Isninlah, saya akan bangun seawal jam 0500 pagi buat sarapan untuk daddy Muhaimin. Then, rehat-rehat dulu tengok Astro sebab masa tu saya mudah penat. Kadang-kadang rasa nak pitam. Rancangan yang paling saya minat masa tu adalah Clean House sebab ianya memberikan motivasi kepada saya untuk mengemas dan menghiaskan rumah.

Jadi, bila dah melahirkan Muhaimin maka bermulalah episod baru dalam hidup saya yakni menjadi mommy at the same time kembali sebagai guru pelatih di IPG Kampus Rajang. Pada mulanya, saya ingatkan saya akan ditukarkan ke IPG lain. Tapi menurut mentor saya, polisi sudah bertukar yang mana teacher trainee yang menangguhkan pelajaran disebabkan mengandung akan menyambung kembali ke IPG yang sama. Jadi, di sinilah saya sekarang. Membentuk satu kumpulan baru iaitu PISMP Sejarah Ambilan Jun 2013. Hanya saya seorang saja. Sayalah ketua kumpulan, sayalah ahli kumpulan.

Berdasarkan apa yang saya lalui selama seminggu ini, belajar secara berkeseorangan membuatkan saya lebih berdikari berbanding sebelumnya. Untuk semester ini, saya sendiri yang akan menguruskan kehadiran di samping menghasilkan fail untuk MQA. Walaupun kadang-kadang saya terasa sedikir terbeban, tetapi apa boleh buat. Dah saya seorang sahaja ahli dalam kumpulan ni. Nak berkongsi dengan sapa kan? Tapi at least saya dapat mengukur kemampuan diri saya sendiri. Benarlah ayat motivasi yang pernah saya dengar. Kesusahan mengajar kita untuk menjalani kehidupan dengan tabah.

Di samping tu, keputusan exam semester lepas membuatkan saya lagi bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh. Sejak masuk PISMP ni, tak pernah lagi saya mendapat keputusan sebegitu. Syukur kepada Allah. Rezeki baby barangkali. Terima kasih sangat-sangat kepada pensyarah yang menyemak kertas ujian saya serta memberikan markah yang tinggi untuk Praktikum Fasa II. 25 Julai 2016 ni saya akan menjalani Praktikum Fasa III di SK St. Anne, Sarikei. Saya berharap dapat menambahkan pengalaman saya untuk menjadi sebagai guru yang baik. Doakan saya okay. Thanks in advance.

Muhaimin's latest picture
* Tadi daddy Muhaimin cerita Muhaimin jalan-jalan pergi Kuching dengan neneknya. Bukan main happy lagiSiap senyum-senyum ketawa bagai. Macam tahu-tahu jer diri nak dibawa berjalan. Hahah. Follow our Instagram @mommymuhaimin. 

4 comments:

Ika Sani said...

Pengorbanan seorang ibu buat anak nya! You memang kuat semangat la dear!
www.unlimitedbeautysecret.com

Mommy Muhaimin said...

@Ika Sani Thanks kak.

Farra N said...

bkn sng blaja smbil jd ibu tok..chaiyok2..comel muhaimin..

Mommy Muhaimin said...

@Farra N Thank you sis.