Mengatasi Masalah Fobia Jarum

Mengatasi Masalah Fobia Jarum | Saya baru balik dari Klinik Kesihatan Bintangor. Sebenarnya saya tak sakit. Saya okay. Cuma kakak nurse yang handle saya kat kampung suruh saya jumpa hospital yang terdekat sebab dah lama sangat saya keluar darah. Around 22 days already. Alang-alang termenung sorang-sorang kat dalam bilik (roommate saya standby nak balik Sabah dah), saya fikir better saya buat perkongsian berkaitan dengan fobia jarum. Fobia jarum ni secara umumnya, fobia terhadap jarum. Bukan jarum untuk menjahit tu. Jarum injectionlah. Tengok saja, terus kecut perut. Macam sayalah.

Saya kalau tengok jer jarum injection, memang automatik kecut perut. Lagi-lagi kalau tau yang nak kena cucuk tu saya sendiri. Mulalah rasa berdebar-debar, rasa pening-pening, rasa macam nak demam. Fobia jarum ni selalu orang anggap masalah kecik. But for me, it was a big problem. Hari pertama pergi check up (first booking), saya menangis sampai sepet mata just gara-gara tak nak kena cucuk. Bukan tak nak. Kalau saya tak nak, saya tak akan pergi klinik. Cuma saya takut. Terpaksalah husband saya tahan badan saya masa nak ambik darah. Lepas tu pergi kepci semata-mata nak pujuk saya.

Then, satu lagi appointment dibuat untuk saya disebabkan mak saya ada Diabetes. Appointment kali pertama saya pergi tapi saya lewat. Terpaksa ditunda ke minggu depan. Appointment kedua, saya takut nak ambik darah sampaikan bergaduh besar dengan husband. Sebut jak pasal ambik darah, terus saya nangis (time mengandung hati saya lembut sikit sampai Jax tembak mak dia dalam cerita Son of Anarchy pun saya menangis bagai nak rak). Appointment ketiga, saya tak pergi lagi dah. Husband pun tak malas dah nak paksa-paksa sebab tu sampai saya beranak, saya tak pernah ambik MOGTT.

Sekarang ni dah kurang sikit ketakutan saya terhadap jarum sebab banyak kali dah ambik darah dan kena suntik. Ambik darahlah paling kerap saya kena sebab saya ada Iron Deficiency Anemia time mengandung. So, terpaksalah ambik darah setiap kali check up untuk pantau memantau anemia saya. Kalau suntik tu dalam dua tiga kali jak. Suntik mengembangkan paru-paru baby dua kali, suntik painkiller sekali. Suntik untuk family planning baru sekali. Setakat ni yang paling saya takut antara semua-semua tu adalah suntikan. Paling sakit apabila cecair ubat tu dimasukkan ke dalam. Tak selesa betul.

My Tips :
Mula-mula, tenangkan diri dengan imagine something yang tak berkaitan dengan perubatan. Kalau sayalah, saya selalu imagine beli handphone Samsunglah, nak beli Pineng powerbanklah, beli Perlakinglah. Then, kalau boleh cuba kurangkan masa menunggu. Usahakan supaya cepat-cepat dilakukan. Bak kata orang Sarawak, awal molah awal udah. Masa nak injection, Jangan tengok jarum. Makin anda tengok jarum tu, makin ketakutanlah anda. Cuba tengok something yang tak berkaitan dengan perubatan. Akhir sekali, jangan tengok darah anda, nanti anda akan takut nak ambik darah lagi. Siap.

1 comment:

Kakak Tiri Cinderella said...

Haha Kamek pun gerin juak mun mikir akan kenak cucuk :P