Mengatasi Masalah Sembelit

Mengatasi Masalah Sembelit | Sembelit adalah salah satu masalah kesihatan yang pernah saya alami. Sampai dihantar ke hospital tengah malam tiga tahun lepas. Tidak mungkin saya lupa. Lecturer menunggu saya di hospital. Sampai merah biji mata. Cuma apabila dah kahwin, jarang dah berlaku. Mungkin sebab pemakanan saya lebih teratur. Mungkinlah. Saya tak nafikan. Saya masih lagi mengalami sembelit tapi berpunca daripada saya sendirilah. Saya pernah sembelit seminggu selepas bersalin sebab saya takut nak uk-uk. Saya khuatir jahitan saya terputus. Hahah. Tak uk-uk pun dia terputus jugak. 

Nasihat saya sebagai langkah pencegahan, makananlah pelawas secukupnya. Rajinkan diri makan sayur-sayuran. Kalau anti sangat dengan sayur, tengok sayur pun naik loya anak tekak, makanlah buah-buahan terutamanya pisang dan betik. Seterusnya, kurangkanlah makan daging terutamanya daging lembu. Saya tak tahu sebab musababnya. MA yang bagitau macam tu. Tapi betullah. Setiap kali saya makan daging, saya dapati tahi saya agak keras tidak macam selalu. Akhir sekali, kurangkanlah minum minuman yang berkafein seperti kopi, teh, Milo, Vico dan minuman yang sama waktu dengannya.


Kalau dah sembelit, tak apa. Saya share cara nak mengatasinya. Mula-mula, beli Vaseline Intensive Care. Calitkan dekat bahagian dubur tu. Tujuannya sebagai pelincir supaya tahi anda keluar dengan lancar. Tak berkesan? Cuba cara ni pulak. Beli Liquid Paraffin daripada farmasi. Minum dalam 15 ml kalau tak silap. Kalau tak berkesan jugak, jumpalah pengamal perubatan, mintaklah Atomic Anema aka ubat bom daripada mereka. Mintak tolong sapa-sapa masukkan ubat bom tu dalam dubur anda. Kalau tak berkesan, tak tahulah apa jenis anda tahi dalam dubur anda tu. Degil semacam. Hahah.

Secara peribadinya, kalau saya nak settlekan masalah sembelit saya. Senang jer. Tapi cara saya ni agak kurang sihat. Pertama sekali, saya nak bercerita punca saya sembelit. Biasanya saya sembelit sebab perut saya tak ada rasa nak sakit. Kalau tahi saya dah banyak berkumpul baru ada rasa sakit. Itupun apabila tahi dah keras. Jadi, apa yang saya lakukan adalah minum Minuman Berkarbonat kira-kira sebotol besar 1.5 ml. Minuman tu akan menyebabkan saya rasa sakit perut sangat-sangat. Dubur rasa macam nak meletup. Rasa macam nak mati jer kalau tak melepas. Then, settlelah. Hahah.

Pesan daripada penaja, kalau rasa diri tu mudah nak sembelit kan. Tak usahlah makan makanan yang pelik-pelik macam jagung kalau tak nak rasa ada shuriken dalam dubur. Saya pernah rasa. Macam berada di neraka dunia rasanya. Sakit do.

3 comments:

CikLily Putih said...

kalau kite minum teh kurus orang kampung, confirm2 kuar jam jam tuh gak

Aku Penghibur said...

makan buah betik sangat bagus

Attiey Mohamad said...

boleh try Ostematrix..inshaaAllah lawas nanti.